Massive knyter till sig reklamköpare

Massive går “live” med sin teknik för att placera reklam i TV/dataspel. Deras idé bygger på samma nätverkstänkande som Doubleclick och andra reklam”aggregatorer” på nätet – att reklamen kan bytas ut och hela tiden hålls uppdaterad. Kostnaden beräknas på frekvenser i tusental och för spelföretagen ligger kostnaden att lägga in nätverkskoden på cirka en dollar.

Eftersom Nielsens senaste undersökning visar att närmare 70 % av de amerikanska hushållen äger och spelar på någon sorts konsoll eller på datorn bör Massives teknik bli framgångsrik och få ett antal efterföljare.

Fördelen för de tolv stora företag (Coca Cola, Verizon, Intel, Universal, Comcast G4, Nestle, Honda, T-Mobile, UPN, New Line Cinema, Dunkin’ Donuts och Paramount Pictures) som skrivit kontrakt med Massive är att tekniken ger nästintill obegränsade möjligheter att ha kontroll över reklamen. Det finns möjligheter till ROS och att skapa geografiskt begränsade såväl som tidsmässigt avgränsade kampanjer. Det är också möjligt att låta reklamen följa spelets uppbyggnad, att låta spelare som når längre och längre in i spelet mötas av annan reklam än i de första nivåerna.

Från början är det fyra spel som kommer att skeppas med Massives annonsteknologi: Ubisofts “Splinter Cell Chaos Theory”, Funcom’s “Anarchy Online”, och Take-Two Interactive Softwares “Mall Tycoon” och “Ski Resort” men man räknar med att efter sommaren ha över trettio titlar som är kopplade till teknologin. (Ad Age)

Att köra in reklam i spel tror jag är en hit. Om det innebär att spelen också blir billigare. Annars kommer spelarna känna sig utnyttjade och skapa problem genom olika crack. Men om man jobbar med att lägga in reklamen som en del av spelets struktur, låter reklamskyltar innehålla riktig reklam etc. bör in-game-reklamen kunna ge en ytterligare dimension till spelandet.
Det riktigt stora genomslaget tror jag att Massive ändå kan få om man börjar samarbeta med EA Sports och Maxim – där finns spelidéer i vilka det är självklart att använda reklam.

Related Posts

3 thoughts on “Massive knyter till sig reklamköpare

  1. Alicio

    Vilka reklamprogram för bloggar tycker du är bäst (typ Tradedoubler, Blogads etc)?

    Kan du rekommendera några? Har försökt att hitta någon som bara mäter antal visningar, till skillnad från antal klick på annonsen, men båda kategorier är intressanta.

  2. N|.

    Som du ser använder jag inget eftersom jag anser att det skulle förstöra idén med min blog. Det kan verka märkligt att en blog om reklam inte har reklam men det är ett val jag gjort efter diskussioner med dab på Adland (som inte heller kör reklam).

    Min uppfattning är att Googles AdSense fungerar allra bäst. Tradedoubler lämnar en jävla massa kakor och inte sällan strular det till och därmed laddas inte sidan alls…

    Att mäta antal visningar är meningslöst utan det är CPA eller CPC som gäller för de flesta. Du ska ha en väldigt välbesökt blog för att kunna sälja in kostnad per visning…

  3. Alicio

    Tack för info.
    Det som känns motigt med AdSense är att de är så trista. BogAds är de i särklass snyggaste tycker jag (man kan se exempel på deras site). Däremot har de sagt till mig att de inte i dagsläget kan leverera annonsörer till icke-engelsktalande bloggar (vilket jag tycker är ett otroligt idiotiskt resonemang). Men de kommer nog att lansera det, har de sagt.
    TradeDoubler kanske kan vara intressant. Visste inte att de var tekniskt krångliga, men jag har hört att de är trixiga när det gäller betalningarna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *