Kappahl gör en… MQ

Kapp-Ahl fortsätter sin kampanj med “vanliga människor” och “relationer”. Den här gången handlar det om bilder på olika familjemedlemmar med copyn “Krama mig”.

“- Vi tror att detta är rakt in i folksjälen och folksjälen är vår målgrupp.”

Huvudmedia är dr och mer än tre miljoner utskick kommer att göras. Tillsammans med varumärkesbygge via skyltfönster och utomhus är det en rejält bred kampanj med mål att sälja fler byxor.

De kärnvärden som Kapp-Ahl vill bygga varumärket på är värme, gemenskap och vänlighet i motsats till reklamvärlden kyla förklarar Charlotte Warnhammar, kontots projektledare på ANR.BBDO. (Resumé)

Alltså – MQ gjorde väl ungefär samma sak för några månader sedan. Märklig idé. Kärnvärdena känns visserligen spännande om man utgår från att modevärlden faktiskt skulle vara hård och kall. Problemet är att de flesta stora modekedjor börjat att både använda “vanliga” modeller (Dove och Lindex försök förra julen) och skapa en större närhet till konsumenterna. Kapp-Ahl känns alltför mycket som ett me-too-märke.
Kapp-Ahl borde snarare fundera över hur de ska fylla det hål efter H&M när det företaget intresserar sig mer för USA och Europa och innan Cubus och Zara tagit över de marknadsandelarna. En annan väg att gå skulle vara den som Kapp-Ahl startat i herrsegmentet med U.S. Polo Assn. – att sno marknadsandelar bland den lite äldre åldersgruppen med känsla för kvalitet för bra priser.

>

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *