Bloggarna svår marknadsföring

K-märkt berättar att Designåret har startat en blogg. Det är företaget Blogsoft som går på bred offensiv och skapar bloggar för såväl Designår som för lokala partigrupper och Fredrik Virtanens “Sluta Röka-blogg” hos Aftonbladet.

Det verkar som den breda mediabevakningen av bloggar (läs sammanfattningen för senaste veckan hos Blind Höna) helt enkelt puttat blogosfären över kanten till att bli mainstream. Problemet blir att “alla” ska ha en blogg men att det blir lika tomt som hos Designåret där det bara finns en första “Välkommen”-postning från den sjätte april och sedan inget mer.
Diskussionen om bloggtekniken som marknadsföringsinstrument har pågått en tid och med bloggen blir faran än större att marknadsföringen slår tillbaka mot företaget som står bakom den – en ouppdaterad blog är dålig marknadsföring, inte frånvaro av marknadsföring.
Fördelen med blogtekniken är RSS och möjligheten att få trackbacks – men då måste man lägga ned tid och kraft att få bloggen känd. Tyvärr verkar bloggarna gå samma öde till mötes som hemsidorna gjorde för fem-sex år sedan: alla skulle ha en men få visste vad de skulle ha hemsidan till.

Related Posts

2 thoughts on “Bloggarna svår marknadsföring

  1. Pingback: Bloggar och pingtjänster | DeepeditionDeepedition

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *