Mystisk copy

Apollos utomhuskampanj består av copy som jag inte riktigt förstår:


apollocopy
.

Det är SOL Networks som gjort kampanjen och konceptet handlar om att “solsäkra sommaren”. Guy Ericson på SOL förklarar:

“- Vi refererar till förra sommaren – alltså hur bra den var – och hoppas att sommaren 2005 blir lika bra.”

(Resumé)

Jag kanske är korkad men jag tycker Svante Törngrens copy är underlig. Den har för många “hål” för att vara kommunikativt “smart”. Det känns som ett internt skämt och blir repellerande, åtminstone för mig.
Visserligen tillhör inte jag den direkta målgruppen – jag ogillar att resa per se.

Related Posts

2 thoughts on “Mystisk copy

  1. Fredrik Wass

    Trots ditt citat från Guy Ericson fick jag tänka till både en och två gånger innan tillstymmelsen till förståelse för vad annonstexten betyder dök upp. Är fortfarande inte helt säker på att jag fattat vad de menar. Håller helt med dig i kritiken. Visst, jag kanske inte heller tillhör målgruppen men jag borde väl i alla fall förstå vad som menas med texten? Det är ju inte direkt fråga om ett litet direktutskick till en liten utvald skara som skulle kunna förstå ev. “smala” referenser.

  2. lord Fredruk.

    Jag fattar nada. Och den s k förklaringen hjälper inte ett jota. Men det är inte bara copyn som sviktar. Det hela är en hejdundrande “Olle metar”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *