Generiska termer genererar köp

En undersökning från Ouverture/ComScore visar att 83 % av konsumenterna börjar att söka med generiska termer och få fortsätter att raffinera sökningarna med varumärkestermer. Studien visar på en lång process från sökning till köp:

“The report also revealed that broad search terms that do not include a manufacturer name account for 70 percent of total search volume, and 60 percent of all conversions. Of those consumers who converted on a trademark keyword, 91 percent did so after starting with a different term type. A full 80 percent started with a generic search term. Trademark searches, meanwhile, accounted for 20 percent of all online searches.
As for conversions, an estimated 92 percent of all computing and consumer electronics purchases occur offline. Meanwhile, 7 percent of conversions occur in the form of latent conversions. Only 1 percent of conversions occur in the same session online. ”

Studien gjordes inom hemelektronik och datormarknaden men är sannolikt överförbar på andra detaljhandelsvaror. (ClickZ)

Related Posts

4 thoughts on “Generiska termer genererar köp

  1. Språkpolisen

    Intressant inlägg. Måste dock reagera mot denna felaktiga användning av ordet generisk som börjat sprida sig. Generisk är inte samma sak som generell!
    Ta t ex. generisk läkemedelssubstitution.

  2. N|.

    Kära språkpolis. Dels anser jag att anonymitet är lite fånigt, dels använder jag inte generisk i samma mening som generell. Inom marknadsföringen innebär generisk samma sak som inom annan svenska – något som blivit allmängiltigt från att ha varit specifikt omnämnande av en enskild produkt.

    Ta Jeep. Det är ett varumärke – en Jeep är ett 4WD terränggående fordon från företaget Jeep. Dock har termen börjat att användas som en term för alla 4WD terränggående fordon.

    För vissa varumärken är det en önskan att få sitt varumärke som generisk term inom produkten medan sådana som Jeep eller Jacuzzi nu försöker att strejta upp det hela och jagar andra varumärken som använder orden i sin marknadsföring.

    Så gode Språkpolis. Stick och jaga andra som faktiskt använder ord fel och ge dig inte på copywriters och planners som vet vad de talar om.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *