En prognos vid Jupiter / ClickZ Ad Forum menar att online-annonsering kommer att öka med tio miljarder dollar under kommande sex år.
“The real story is that the market is growing in harmony. Search has carried the industry on its shoulder, and we are now seeing display and classified advertising growing at the same rate.”
Online Ad Market to Reach $16.1B och Search Spend to Double by 2009.
Det är därmed inte underligt att Microsoft valt att satsa mer än sjuhundra tusen kronor på en ny sökmotor för att försöka ta en del av Googles marknadsandelar. (The Register). “Classifieds” är den stora grejen. I ett nyhetsinslag på TV4:s Nyheterna berättade Bokus marknadschef Märta Wallin att var tionde klick-besökare via classifieds blir en kund. Det är högt.
Bevittnar vi upptakten till “The Newswar” enligt framtidsvisionen från Museum of Media History?
“Microsoft kämpar tappert emot och lanserar Newsbotster i ett försök att konkurrera med Google Grid. Då tar Google tillsammans med Amazon fram systemet Googlezon som vinner nyhetskriget under 2010”
http://bisonblog.blogs.com/blog/2005/01/new_york_times_.html