Marksända reklamkanaler förlorar ölintäkterna

I samband med den nya alkohollagstiftningen får TV4 se hur reklamförsäljningen förlorar miljoner när de förlorar reklamintäkter från Norrlands och Pripps, Rignes och andra lättöl. Däremot berörs varken TV3 eller Kanal 5 eftersom de går under brittisk lagstiftning.

Kritiken är stor från Annonsörsföreningen, reklammedia och andra. De remissinstanser som kritiserat lagändringen har inte tagits på fullt allvar, menar kritikerna.

I print är lättölsreklam fortfarande tillåten men då med den strikta måttfullheten och där varningstexter ska finnas med på minst 20% av annonsutrymmet.

Staten har också bedrivit copywriting och i lagen skrivit in varningstexterna som ska finnas med i öl- och vinannonser:

  • Alkohol kan skada din hälsa.
  • Alkohol är beroendeframkallande.
  • Alkohol kan orsaka nerv- och hjärnskador.
  • Alkohol kan orsaka skador på lever och bukspottskörtel.
  • Alkohol kan orsaka hjärnblödning och cancer.
  • Varannan förare som omkommer i singel-olyckor i trafiken är alkoholpåverkad.
  • Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet.
  • Alkohol i samband med arbete ökar risken för olyckor.
  • Alkoholkonsumtion under graviditeten kan skada barnet.
  • Barn som får alkohol hemma dricker sig berusade oftare än andra barn.
  • Att börja dricka i tidig ålder ökar risken för alkoholproblem.

(SvD)

Under många år har varningstexter funnits på cigarettpaketen. Påverkar de? Jag är skeptisk. Och frågan är hur sådana här “Socialstyrelsen informerar…”-texter kommer att påverka när det blir fler och fler, på fler och fler produktkategorier. Vad blir nästa kategori som ska utrustas med varningstexter? Och strikta reklamregler?

Related Posts

2 thoughts on “Marksända reklamkanaler förlorar ölintäkterna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *