Super Bowl – rekorddyrt med strama tyglar

Världens största reklamtillfälle, Super Bowl, är åter på tapeten. Efter förra årets skandaler med pruttande hästar och Janets bröstvårta tror många att årets kreatörer håller sina hästar tight. David Lubars på BBDO North America säger:

“When you try to do something that stands out in a game full of advertisers trying to stand out, you have to walk a line […] And some people walked over it last year.”

Priserna har gått upp i år igen, $2,4 miljoner för en trettio sekunders spot. Annonsörer är bland annat American Honda Motor, Ameriquest Mortgage, Buena Vista Pictures, the Frito-Lay, Pepsi-Cola, MGM, Sony Pictures, Paramount Pictures, Tabasco, Universal, Warner Brothers. Självklart är också Anheuser-Busch, Ford Motor, General Motors och McDonald’s med i leken liksom FedEx och Visa. Men kameraföretaget Olympus är med, något de inte varit sedan 1981. MBNA Corporation är med för första gången liksom CareerBuilder.com, Ciba Vision (Novartis), och domänregistratorn GoDaddy.com. Bob Parsons på GoDaddy menar att alla marknadsförarna i år är stramt hållna men att det kan vara en fördel:

“But that works for us as much as it works against us […] people are going to be very interested in watching how this year is going to compare”.

(The New York Times)

Läs mer om laguppställningen på AdLand.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *