Pepsi hotar Adland pga bildpublicering

Adland är hotat av PepsiCo! Adland och Åsk valde att publicera bilden från Pepsis indragna surfannons. Nu hotar bolaget Adland och andra (däribland Bold).

“The copyright of this photograph is owned by PepsiCo. PepsiCo has not consented to publication of this photograph and has taken steps against the Daily Star in relation to the unauthorised publication of the photographs […] We have not authorised the photograph out of concern for the tsunami disaster victims and we will be grateful if you ensure that your newspaper doesn’t publish the photograph.
We trust that now we have notified you of our concerns that no such publication will take place.”

CNN, som också har bilden uppe, har “lånat” den från Adland. (MediaGuardian via Adland).

Åsk på Adland tycker PepsiCo:s handlande är klantigt.

“Jag tycker det var ovanligt fånigt att först skicka ut en pressrelease och sedan bestämma sig för att mottagaren inte får publicera bilden. Det är så klantigt agerat av Pepsi.
Hade det varit jag, så hade jag stoppat filmen, gått ut med en ny pressrelease och berättat att de pengar som skulle ha använts till reklamen istället hade donerats till katastrofhjälp. Då hade Pepsi vunnit mycket mer cred – och det hade inte spelat någon roll hur många medier som publicerade bilden.
Nu blir de bara ännu ett multinationellt företag med bara en tunn yta av empati.”

Related Posts

3 thoughts on “Pepsi hotar Adland pga bildpublicering

  1. sara

    På det här viset får de ju ändå reklam, kanske det är så de tänker – förbjud bilden så blir det ändå intressant att publicera den… dåligt av pepsi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *