Professor Hadenius ger journalister en dagssedel

Stig Hadenius, professor i mediakunskap vid Göteborgs universitet, skriver på DN Debatt om tsunamin och menar att en av anledningarna att så många svenskar dog är “turistjournalisterna” som matar ut vackra paradisiska bilder på resmål, utan att ta upp de faror som kan finnas på desamma.

Hadenius menar också att efterlysningarna skapar problem för journalistiken, liksom berättelserna från de överlevande. Han skriver bland annat:

“Skall en eller två efterlevande som vill gå ut i medierna få bestämma över kanske ett dussintal andra som tycker att detta är obehagligt?”

Slutligen uppmanar Hadenius till “den stora myndighetsslakten” där han menar att tanken bakom fria kanslier och förbudet mot ministerstyre är obsolet. (via Det Progressiva USA)

Hadenius är inne och nosar på den stora frågan om journalistikens etik. Tyvärr känns debattartikeln en aning splittrad, men frågan han ställer när det handlar om resereportage är intressant även i reklamsammanhang.
Att få ett resmål omskrivet i “rätt” tidning ger oerhört mycket PR och motsvarar ett antal tusen kronor i normal annonsering. Textreklamen är allas mål. Problemet är vem som har ansvaret för att berätta de negativa delarna – exempelvis att en tsunami inte är något exceptionellt i Asien? Enligt Hadenius är det ett journalistiskt ansvar, att vara objektiv innebär att man ska berätta även om det negativa.
Så långt är allt väl – problemet är väl att journalisten faktiskt inte kan allt. Om resebolagen inte informerar om farorna på ett resmål kan man egentligen inte heller begära att andra ska känna till mer än resebolagen.
Samtidigt blir då problemet – resebolagen lever på att människor reser. Om de var tvungna att informera om alla upptänkliga eventualiteter skulle de dels behöva använda stora poster av sin budget till detta och sannolikt inte sälja resor eftersom människans uppfattningsförmåga suger mer åt sig negativ information än positiv.
I slutänden är det också reklamen i sig själv som kommer i fokus och enligt Hadenius sätt att se bör även denna informera om farorna.

Kanske är det resor som blir nästa reglerade produkt, med stora varningstexter i svart och vitt?.

Related Posts

2 thoughts on “Professor Hadenius ger journalister en dagssedel

  1. Martin Garlöv

    Det kan nog stämma att Hadenius inte höll ihop sitt inlägg på bästa sätt. Men nog är det alltför lätt att hitta exempel på journalistik att invända emot från tiden efter annandag jul?

    Att granska resebyråer och resmål ska väl inte vara så svårt med tanke på alla bjudresor och så mycket plats resor ges i dagspress och i tv.
    Barnombudsmannen kritik mot hanteringen av drabbade barn är berättigad tycker jag.
    Kravet på offenliga namnlistor handlar väl främst att roffa åt sig det material som säljer lösnummer.
    En objektiv journalistik är inte mitt önskemål. Men en journalistik som deklarerar sina avsikter behövs det mer av.
    Och apropå katastrofens mediebild: vad var det som gjorde att Lottie Knutsson hade sådan tur? Tänk om Fritidsresors första informationer om att skadorna var begränsade och att inga svenskar vad drabbade hade hängt i från söndag till måndag? Vad var den faktiska skillnaden mellan statliga och privata informatörer? Och vad var resultatet av kravet på en enkel dramaturgi?

  2. N|.

    Fritidsresor svarar på en del av kritiken i DN – Ekonomi. Idag berättade Rapport också att UD fått fax från ambassaden i Bangkok redan tidigt på söndagen om katastrofens vidd. Bland annat att det behövdes kylcontainrar – det tog sju dagar att få ner dem…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *