Etermedia fortfarande public service

SVT håller ställningarna generellt när MMS och Dagens Media gör tittarmätning. Bland hela mätgruppen (3-99 år) är SVT något större än TV4, båda med nära 25 % av publicken. Även SVT2 har högre tittarsiffror än TV3 och Kanal 5. Bland kvinnor i den stora gruppen (3-99 år) är dock TV4 en hel procentenhet högre än SVT1.

I gruppen 15-44 år, som ses som viktigast av reklambranschen har TV4 23 %, SVT nästan 20 % medan TV3 har 14,7 och Kanal 5 13,7 %. SVT2 ligger sist i den gruppen med sina 9,3 %. (Dagens Media)

Public service har lyckats att hålla kvar tittarna även efter att reklamfinaniserad TV gjort sitt intåg i etern.

Ännu klarare visar det sig när man tittar på hur public service-radion hållit ut mot reklamradion. En ny publikmätning visar att både P1 och P3 har lyckats att vända den nedåtgående trenden och även om SRs kanaler sjunkit något i lyssnarandel så ligger de på stabila 50 %. Reklamradion har ökat med mindre än en procent, och är ännu inte någon egentlig konkurrent som kan hota SR. P4 har visserligen börjat att visa vikande lyssnarantal men har dagligen en andel på 34 % lyssnare, vilket är mer än alla reklamkanalerna tillsammans. Fr a är det de lokala delarna av P4 som är starka. I Dalarna har P4 en räckvidd dagligen på hela 47,7 %!

Det är i storstäderna som reklamradion utsätter public service för reell konkurrens. Och webbradion ökar stadigt och har nu cirka tio procent som någon gång i veckan lyssnar på radio via webben. (Newsdesk pressmeddelande).

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *