Outsourcing the creatives

Reklamen följer teknikföretagen och har börjat att outsourca. Kreativiteten är billigare i Indien och annorstädes. Caffeinegoddess skriver om det och menar att:

It’s bad enough as it is, we don’t need to be taking jobs away from people in the ad biz in the US. There’s no way this can be good for the economy, no matter how much money it will suppsoedly save companies.

Diskussionen innehåller också frågetecken hur man kan tänka sig att kulturella skillnader som gör reklamen mindre effektiv. (Cup of Java)

Outsourcing handlar ofta om att lägga ut själva produktionen av en vara eller i det här fallet – en idé – på företag som tar mindre betalt för att producera det. Det är väl snarast en självklar fortsättning av Internet-ekonomin.

Related Posts

3 thoughts on “Outsourcing the creatives

  1. Håkan

    Det finns ju en känd stury, sann eller falsk, om ett läkemedelsföretag som gjorde reklam för huvudvärkspiller med hjälp av bilder, eftersom läskunnigheten hos målgruppen var begränsad. Först en ledsen figur, sedan figuren som äter ett piller, till sist en glad figur. Problemet var att i detta land, liksom i andra arabländer, läser man från höger till vänster.

    Ibland kanske det är bra med outsourcing, om man tänker sig att ha en internationell kampanj.

  2. N/.

    Well. Jag undrar om det inte är en urban myt… låter lite för korkat för att ens reklamare ska lyckas göra det :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *