Open source journalistik

“A housewife or hardware store owner can have something to contribute, that’s important to them, that would be way under the radar of what we as journalists think is important”

Orden är Mark Potts, vars Backfence.com är en webbsida för “citizen journalism” eller gräsrotsjournalistik. Det handlar om att vanligt folk skriver artiklarna, oftast utan betalning. Genomslaget har varit stort i liberala mediakretsar.

Framförallt är det framgången för olika politiska bloggar och det som kommit att kallas “open-source journalism” som fått Potts och hans kompanjon Susan DeFire att starta upp Backfence.com som har ambitionen att bli nationell.

Reklamen ska också vara så lokal som möjligt och kosta runt $150-$200 i månaden. (Washington Post via E-media Tidbits)

De-professionaliseringen går igenom alla plan. Varför? Antagligen handlar det om både en teknikutveckling som gör det möjligt för, i princip, vem som helst att både göra sin egen online-blaska eller göra sin egen annons. Trenden ligger i att innehållet hellre ska vara nära källan än professionellt. Problemet ligger i det faktum att många människor antingen är väldigt okritiska till vad som händer runt dem och att de har subjektiva agendor i allt människan tar sig för.
Det är intressant att WP tar upp frågan – mainstreammedia är oroade över vad som håller på att hända. Och jag kan dela oron i viss mån – det amatörmässiga är inte bättre på alla plan. Bara att ta en titt på anmälningarna till ERK under gångna år så inses lätt att det är hemma-pularna, semiproffsbyråer och inhouse-desktoppare som oftast kliver över de etiska riktlinjerna.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *