Mer stulet från Futurelabs

ÅRETS REKLAMFARSOT: VARUMÄRKESLÄNDER
Det är fler än våra landsortskommuner som har insett att det inte räcker med glossiga turistbroschyrer för att få ruljans i kassan. Man måste ha en slogan, ett varumärke och en hel strategi för hur man vill uppfattas. Framgångsexempel som “Cool Britannia” och “I love NY” inspirerade mindre nationer som Belgien att förvandlas till varumärken – inklusive pay-off och logga. Nyligen sällade sig Estland och Liechtenstein till skaran av profilerade nationer. Enligt Alan Siegel, chef på Siegel & Gale i New York med klienter som Argentina, Manchester och Nya Zeeland, skulle Sverige vara ett enkelt land att konceptualisera. Värre skulle det vara med Afghanistan och Irak. State 51 och 52, kanske? (Källa: Metro)
IKONISERAD INDIVIDUALITET
Våra symboler för döden och våra döda varierar – inte minst i tidningarnas dödsannonser. Korset har varit den dominerande trenden från 50-talet till sent 70-tal. Det lättades sedan upp med lite blommor och duvor. Och nu handlar trenden om att sätta personlig prägel på sin runa. 1997 räknade man med inte mindre än 1.800 olika symboler, från golfbollar till springande kvinnor. Senaste försöket är en nygammal favorit: fotografiet av den döde (numera taget då personen var vid liv). Någon nationell samsyn i frågan finns dock inte. I Stockholm och Malmö experimenteras det vildast, i Göteborg dominerar måsar och segel och i Västerbotten vilar man i frid under talldungen. Visa mig din dödsannons och jag ska säga dig vem du är och var din gravkista bor. (Källa: Amos och GP)

Related Posts

One thought on “Mer stulet från Futurelabs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *