Illusionernas marknad

Igår kväll var vi på julbord. Christmas Spectacular med Joe Labero. Bra show. Las Vegas-like, fast utan tigrar.
Reklam borde vara mer av Joe Labero. Illusionerna – att något faktiskt får vara fantastiskt, häftigt och magiskt – även inom reklamen, även inom konsumentprodukterna. Och förmera – när Labero gör pengatrick förmeras alltid sedlarna – mervärdet: att få konsumenten att känna sig som en vinnare.
Helt enkelt lider svensk reklam fortfarande av sjuttiotalets informationsreklam. Trots att vi haft några av världens bästa kreatörer och fortfarande exporterar framgångsrika kreativa personer så är svensk reklam ofta lite feg, lågmäld och saknar många gånger förutsättningar för “wow!”.
Just den känslan säljer. Kolla illusionisterna: Labero och Copperfield. Och andra – det är den känslan som reklam också ska skapa. Men vågar vi?

Related Posts

2 thoughts on “Illusionernas marknad

  1. Carl

    När det gäller orginalitet är Joe Labero Ingen förebild. Han kan snarast betecknas som vår störte plagiatör. Copperfield mwd flera har fått bidra med i stort sett varenda trick, och pratmanus. Trist, men sant. Däremot kian han bidra med en hel del marknadsföringstrix. Hur man lyckas med andras ideer till exempel.

  2. N/.

    Det är ju inte riktigt det jag pratade om heller. För mig är reklam mer än den annons, den kampanj som produceras. Fast det är klart – jag är ju planner och inte AD ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *