Hemlösa gör reklam

Några nunnor i Amsterdam har kommit på ett sätt att använda marknadsförare till att hjälpa hemlösa. Genom att fixa fram varma vinterjackor med logotyper från glassföretaget Ben & Jerry’s testas idén nu på femtio hemlösa. Johan Gortworst, talesman för Netherlands Shelter Federation:

“It can be difficult to find companies that are willing to be associated with the homeless.”

Han menar också att hemlösa i Nederländerna är medvetna och ställer bara upp på saker som de gillar.

Andra funderar över om det är en förolämpning av de hemlösa att använda dem som levande reklamtavlor. (The Guardian via AdLand)

Varför skulle det vara förolämpande? Jag tvivlar på att det är förolämpande att få en varm jacka eller att hjälporganisationer får pengar att hjälpa. Det är ett sätt och det är jävligt mycket CSR. Allt annat är bara anti-reklamfundamentalism. Hellre får hemlösa frysa än att reklam ska finnas.
Om ett företag är berett att finnas i den situationen, utan kontroll över sitt varumärke så är det verkligen att hjälpa. För ett företag utsätter sitt varumärke för en viss fara men också möjligheten att få CSR-credit.
En motsvarande diskussion har skett här i Sverige runt både Situation Sthlm respektive Stadsmissionen. För vissa verkar det viktigare att hjälporganisationer inte använder sig av kapitalistiska metoder än att samma organisationer faktiskt skaffar fram mer pengar till att hjälpa än de skulle gjort utan reklam, marknadsföring och kapital. Det är dessa åsiktstalibaner som förolämpar behövande snarare än hjälporganisationer som fixar fram de pengar som behövs.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *