En räv bakom örat

De som använder Firefox är sämre reklamklickare än användare av Internet Explorer visar en undersökning från företaget Adtech. Bara 0,11 procent av Firefox-användarna klickade på de annonser som undersökningen handlade om medan 0,5 procent av användarna av IE klickade glatt. Dick Freytag på Adtech förklarar skillnaden med olika surfvanor hos de båda webbläsarnas användare och att det funnits en inbyggd popup-dödare såväl som bannerblockerare i Firefox medan IE fick en inbyggd popup-dödare först i och med IE version 6 under XP SP2.

Mozilla-gänget uttalar sig och menar att det snarare handlar om skillnader i kunskaper om webben hos de olika användargrupperna. Den som använder Firefox har större datormognad än de som använder IE i gemen.

Slutsatsen är att det kan bli ett problem för webbplatser som är beroende av intäkter från annonser eftersom antalet användare av Firefox ökar stadigt. (CNET News)

Visst måste det vara så. Rätt många i reklambranschen använder sig av Firefox så det förklarar sig ju självt ;)

Related Posts

3 thoughts on “En räv bakom örat

  1. Annica Tiger

    Jag tror på Mozillagängets förklaring. De flesta nybörjare kör med IE eftersom den är så lägligt installerad per default. Att ladda ned exempelvis Firefox bygger på en viss mognad av kunskaper om nätet och olika browsers för- och nackdelar.

    Jag ogillar pop-ups så det har jag fixat att slippa se såvida jag inte önskar – de är bara jobbiga. Men banners har jag inte bannat för jag tycker det är rätt intressant att se hur de ser ut och vilket koncept de kör med.

    Men klicka på dem? Nej, det var nog senast runt 1999 det skedde :).

    Annica

  2. Dab

    det kanske också förklarar ett gäng adclicks.. min mamma använder explorer och hon klickar a misstag en himla massa när hon vill “slå av” reklamens ljud eller dylikt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *