Egna medlemmarnas reklam fejk

Coops nya reklammanér – att det ska vara de egna medlemmarna som gör reklamen – har börjat att rulla på TV. Det är för Coops EVM som man tillsammans med Lowe Brindfors tagit fram konceptet. Problemet är att det är fejk. Varken reklamidén eller personen som figurerar i reklamen är någon “medlem” utan idéerna som hittills körts är byråns och personen är castad.

– Det är inte riktiga medlemmar, men vi har gjort casting med vanliga människor. En fortsättning skulle kunna vara att medlemmarna faktiskt får skicka in sina idéer som filmas.

Malin Forkman, varumärkeschef på Coop Norden förklarar konceptet. (Dagens Media)

Bra jobbat. Ungefär alla minus man kan få när det gäller varumärken. Man lurar konsumenten att det är “han/hon” som är delaktig i reklamen – fast det är en ren byråprodukt. Kasst.

Related Posts

2 thoughts on “Egna medlemmarnas reklam fejk

  1. Annica Tiger

    Jag såg reklamen häromdagen och undrade just över konceptet.

    Killen som drömde om hur han ville göra reklam för Tacos via en västernduell, var så pass ung så jag satt för mig själv och undrade över huruvida han är medlem eller inte.

    Mitt intryck är att medelåldern är ganska hög hos medlemmarna i Konsum numera Coop. Komsum har alltid haft en tråkighetsstämpel över sig.

    ICA attraherar nog mer unga människor. Deras reklam var fantastiskt rolig i början, men nu tycker jag att deras reklamsnuttar blir sämre och sämre, går lite på tomgång så att säga.

    Annica

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *