BigFatherInDaHeaven

Ännu en märklig missionerande sajt har ramlat in i min browser: BigFather.nu. Eftersom jag har en bakgrund inom kristenheten fascinerar det mig hur den mer väckelseinriktade kristenheten jobbar med sin “marknadskommunikation”.

Vi vet genom studier att de flesta missionerande sajter till nästan hundra procent av redan “frälsta”. Men hela upplägget bygger på att det är “ofrälsta” som kommer dit. Precis som med TV-evanglisterna i USA så fungerar det som bränsle för de redan frälsta: “titta, missionerande är det allra viktigaste”. Någon egentlig effekt på “marknaden” hittar man sällan.

Samma sak är det med de olika “pay-offs” som man stöter på. Under flera år var akronymen WWJD oerhört vanlig inom väckelsekristnas led. “What Would Jesus Do” – en sorts självbekräftelse och eget mantra för fr a unga kristna. Nu verkar det vara “I am a disciple. Are you?” som gäller. Åtminstone här i Sverige.

Och vad kan man lära sig av det här? Kanske att självbedrägeriet är den bästa varumärkesstrategin.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *