Designåret 2005

Nästa år är det Designåret. Det har Göran Persson bestämt. Och självklart har det kommit upp en hemsida som är en riktigt sorglig upplevelse designmässigt sett. För övrigt har Designåret fått en massa uppgifter, men inga pengar. Så klart.

Logotyp och designen är gjort av Happy F&B. Pontus Höfvner på Happy F&B säger i en artikel i Form (pdf):

“Det finns lika många definitioner av begreppet design som det finns individer. Ingen har väl mer rätt än någon annan men nästan samtliga är vi för snäva i vår definition av ordet. Ett bra mål med designåret är om det lyckas vidga allas våra designbegrepp.”

När det gäller logotypen menar man i samma artikel:

“Ett stort D blir en glad mun. Som säger ”MER DESIGN” i ena mungipan. Design är ingenting att skratta åt, men ofta att bli glad av – vilket sägs alltför sällan. Det grafiska programmet för Designåret 2005 vill påminna om just den glädjen – och siktar på att ta fram hela bredden i formgivningsbegreppet. Happy graphics for design.

Hello? Har hissen fastnat i mitten? Den är ful och rejält trist. Och jag tycker det är en skymf att det mest ser ut som en clownmun. Är design verkligen bara det?
Hela konceptet gör designdiskussionen lite flat, enkel: “det är kul med design, tjoho!”. Det känns som om det blivit för mycket sälj och för lite strategi. Att man ska sälja in Designåret istället för att skapa något bestående.

2 thoughts on “Designåret 2005

  1. Kenneth Pilo

    Jag tycker att den är fin jag. Och den signalerar glädje. Låt oss diskutera vad andra tycker om den på Bold. Jag har en badge vi kan utgå från. Ordnar det under dagen ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *