Lättklädda brudar upprör (igen)

SL är ute i blåsväder igen när de väljer att tillåta reklam för Björn Borg Underwear på bussarna.

Rent praktiskt är det visserligen Clear Channel som har entreprenörskapet för all reklam på SLs olika reklamplatser men det är SL som drabbas av badwill.

Både SLs presschef och trafikborgarrådet Anna-Maria Kettner anser att det är en svår fråga. Och de är uppenbart en smula schizofrena inför Borg Underwears reklamkampanj på allmänna färdmedel.

“Vi vill inte vara smakdomare eftersom det finns lika många smakriktningar som resenärer.”

SLs presschef Maria Adolfsson försvarar reklamen men uttalar sig om reklam i allmänhet i Resumé:

“Som tjej kan jag bli irriterad på hur tjejer framställs i reklamen.”

Men vi kan vara lugna – staten har koll. Märit Rogert, politiskt sakkunnig hos Mona Sahlin är stenhård (och oerhört nyskapande vad gäller språket):

“Vi ska titta på hur man kan försöka motverka den här sexualiseringen, eller pornofieringen, av det offentliga rummet.”

(DN respektive Resumé)

Slutet gott allting gott. Eller?
Själv blir jag mest rädd för sådana som Märit Rogert. “Pornofiering”… vad är det? För att välja att kalla en reklamkampanj som Borg-kampanjen för porr så måste man väl definiera vad som faktiskt är porr? Är porr alltid av ondo? Ska man använda en sorts matematisk formel för att definiera vad som är porr? Om 55% av bildens objekt (om bildens objekt är en kvinna) visar bar hud, är det porr då? Frågan blir självklart – när är det porr om modellen är en man? 99%?

Jag blir trött på den enögdhet som råder inom reklamkritiken. Det innebär att de som verkligen gör sexistisk reklam kommer undan. Kritiken skjuter alltför ofta in sig på bilder och väljer att strunta i andemeningen i själva annonsen – vad säger annonsen egentligen?
Rent praktiskt funderar jag på hur man i framtiden ska kunna göra reklam för underkläder om man inte får använda modeller? Kanske visa stringtrosor på en krokodil från Skansen?

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *