Internet killed the TV-ad?

Jeff Cole menar att Internet kommer att döda TV-reklamen inom några år. Detta grundar han på sina undersökningar om reklamen på Internet och på TV. Det faktum att få tittar på reklamavbrotten i TV och att fler och fler använder Internet istället för TV menar Cole är klara indikationer på att TV-reklamen håller på att dö. (Dagens PS)

Cole missar en rätt viktig sak: att TV-reklam inte är TV-reklam utan ett tillfälligt reklamformat. Cole pratar själv om IP-TV, och det är just det som är grejen: TV håller på att förändras med hjälp av Internet. TV och Internet kommer att sammansmälta till ett medium och det kommer självklart att finansieras med hjälp av reklam. Så – ryktet om reklamens död är återigen överdrivet.

Related Posts

2 thoughts on “Internet killed the TV-ad?

  1. Martin Garlöv

    Såg det där med prognosen på reklam-TVs försvinnande. Stämmer den, försvinner väl allt annat än betalt-tv som en följd?

    Och vad ska man säga om reklam-radion framtid? Senaste Ruab-mätningarna visade att SR hämtat igen en del. Tillfällig svängning eller trend?

  2. N/.

    Reklamradion i Sverige hamnade alltför mycket i lokalträsket, med usla reklamspottar som mest irriterade och där företagen och byråerna körde på utan att försöka vara kreativa. Sen… Sverige är inte ett radioland på samma sätt som exempelvis USA. Vi har inte samma vana att ha radioapparater igång hela tiden, många unga lyssnar ofta på CD istället.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *