Troutgirl: “Friendster shitcanned me”

Joyce Park a k a Troutgirl blev sparkad på grund av att hon skrivit om företaget på sin blog. Inget elakt, inget hemligt men för Friendster, en av de tidigaste andra generationens sociala nätverk, var det nog. Och reaktionen lät inte vänta på sig. Efter att Troutgirl berättat vad som hänt på sin blog tryckte tusentals Friendster-användare på “exterminate user”-knappen och lämnade det “vänliga” sociala nätverket. Runt om i den sk “blogosfären” diskuterades det som hänt, fler och fler tog avstånd från Friendster. Friendster svar? Tystnad. (Red Herring, tips från Grant Sanders)

Sättet som många företag väljer att hantera en kris fascinerar mig ofta.
a) Sällan tänker de igenom konsekvenserna av sina handlingar. I det här fallet: det var en välkänd bloggare. Många läsare innebär stort nätverk. Som sociala nätverksskapare borde de kunnat räkna ut att “the shit would hit the fan”. Men det verkar som normala logiska utgångspunkter inte gäller när nördar blir chefer, eller chefer ur traditionell industri ska chefa för Internet-företag.
b) Att möta en sån här kris med att göra sig oanträffbara, istället för att försöka skapa någon sorts kommunikation med sina användare visar på en otroligt dålig PR-plan. En tjänst som Friendster lever på sitt goda rykte och framför allt på att det finns användare. Det finns utbytesvägar, andra nätverk och andra sätt att kommunicera – alltså borde Friendster vara rädd om sina användare.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *