Rosa flygplan bland molnen

JCDecaux tappar en av sina trogna Arlanda-kunder när Dagens Industri väljer att lämna samarbetet. Marknadschefen på DI, Richard MacDowall menar att JCD är för dyra.

“Vi jobbar hellre med aktörerna direkt än via JCDeaux.”

Affärstidningen försöker istället nå sina läsare genom att måla ett av Malmö Aviations plan rosa, precis som DI förut gjort med ett X2000-lok.

Det går nog ingen nöd på JCDecaux, det är redan nya kunder som företaget för diskussioner med. (Dagens Media)

Det är intressant att se hur de stora utomhusbolagen verkar i en kapitalistisk limbo. Hellre hålla höga, höga priser för att få in så mycket flis som möjligt på kort sikt, istället för att jobba med vissa kunder som kan ge företaget ett godare renommé. Visst; just nu går en stor kampanj för Friends (inte dansbandspopgruppen utan antimobbningsorganisationen) men det är en tillfällig kampanj som jag gissar är på pro bono-nivå. Det ger ingen långsiktig fördel.
Under de senaste åren är det just JCDecaux och Clear Channel som haft ökade intäkter på sina billboards, vilket nu borde ge dem utrymme att konsolidera sig som viktiga i mediamixen, genom att sköta om de kunder som har en annan idé bakom än enbart konsumtion av tjänst eller produkt.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *