Gud gör varumärkesintrång. Åtminstone om Intel skulle vara rejält gnidna. En kyrka i England har använt Intels “… inside”-koncept och bytt ut Intel mot Jesus i en rad affischkampanjer. (The Register). Men de är knappast ensamma om det: Christian shirts säljer T-shirtar med mera och
Det intressanta i det hela är att sloganen “Jesus Inside” mötte jag redan 1995-1996 hos en svenskkyrklig församling med dragningar åt framgångsteologin. Jag tror att de egentligen var först.
Hur ska man göra när just religiösa gör varumärkesintrång och spoofar ens koncept? Det är ganska svårt eftersom det är känsligt läge att börja dra kristna grupper inför domstol, det finns starka påtryckargrupper – fr a i USA – som är kristna och äger stora aktieposter liksom att just USA har en väldigt märklig inställning till kristen tro.
Samtidigt innebär underlåtelse att skydda sitt varumärke och sitt kommunikativa koncept gentemot kristna att man indirekt tar ställning i en religiös fråga och kan alienera människor av andra religioner.
Problemet för Intel är att de inte gjort något för flera år sedan och nu är det nästintill omöjligt att göra något åt det utan att det blir en väldigt stor grej av det hela.