Imitationer som företagen gillar

Det har blivit svårare för komedi-program att skriva bra reklamimitationer. Reklamen själv innehåller ofta komiska inslag och ofta driver företagen både med sig själva och reklamen.

Redan under sjuttiotalet började Saturday Night Live att driva med reklaminslagen. Deras otaliga re-makes av reklaminslag har till och med samlats på en DVD.

Det är få gånger som företag blir irriterade över att deras koncept används i komiska situationer. Deras argument är att imitationerna av deras reklam skapar eller förstärker den relation man vill att konsumenten ska få med varumärket. Reklamimitationer är också skyddade under första tillägget i den amerikanska konstitutionen, vilket gör att det kan vara svårt att argumentera om varumärkesintrång.

Ralph Nader använde Mastercards kända “Priceless”-koncept i sin kampanj mot Gore och Bush, något som fick Mastercard att stämma honom. Men trots att det inte fanns någon komik i det hela kunde Nader pusta ut.

Just Mastercards “Priceless”-koncept är kanske det mest imiterade konceptet, McCann Ericsson skapade det 1997 och sedan dess har det imiterats cirka 50 gånger, förutom alla stillbilder som cirkulerar på nätet. (Adweek)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *