Hemköp byter profil

Hemköp byter logotyp och försöker få bort stämpeln som en “dyr” affär. Den nya logotypen är stiliserad och färgvalet signalerar ICA lång väg.

Det är Forsman & Bodenfors som är byrån bakom omgörningen av Hemköps kommunikation. (Resumé)

Problemet för Hemköp är väl att de visserligen haft sin logotyp länge men att de försökt att få framgång genom ett antal olika koncept. De har varit miljövänsbutik, de har varit en av de tidigaste att satsa på EVM men ändå inte lyckats.
Kanske handlar det om just det – de har inte haft ett riktigt långsiktigt fokus. Jakten på marknadsandelar har suddat ut Hemköps varumärkesvärden i kanterna. Istället för att jobba in sin egen nisch blir Hemköp nummer två. Hela tiden. Forsman & Bodenfors har ett ganska ok track-record men frågan är om det inte är försent för Hemköp?

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *