Välvårdade varumärken

IKEA är fortfarande det mest välvårdade svenska varumärket. Åtminstone enligt företagsledningarna på Sveriges 50 största företag. IKEA har ökat från 24% år 2002 till 51% i år. Företaget ses som stabilt, med tydlig affärsidé och en progressiv utveckling av sitt varumärke. Volvo tappar däremot i respekt men kommer trots det på andra plats. ICA ökar något medan Coca-Cola och McDonald’s rasar. Ericsson, som låg på tredje plats år 2000 fick inga röster alls.

allt fler storföretag planerar att lägga större resurser på varumärkesarbete. Hälften av de tillfrågade planerar att lägga mycket mer eller mer kraft på varumärkesarbete jämfört med för två år sedan.

Varumärkesarbetet ligger numera primärt hos företagsledningen och CSR (Corporate Social Responsibility) blir en viktig del i det hela. Varumärket måste laddas med positiva värden utöver själva produkterna. (Dagens Media)

För att citera Gert Fylking: “Äntligen!”. Det har diskuterats i flera år när företagsledningarna ska förstå varumärkets betydelse. Nu har i varje fall de största företagen förstått vad det hela handlar om och förhoppningsvis sipprar det ner genom företags-Sverige. Branding innebär att skapa relationer med kunden, inte att välja namn på en produkt. Det viktiga för reklambranschen är att bli riktigt vassa på varumärkesarbete; nästa stålbad kommer bli utslagning av de byråer och kreatörer som är produktionsinriktade. Ad hoc-marknadsföringens tid är förbi.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *