Bloggar som riktigt media

Webbloggarna har blivit ett riktigt media. Det finns enligt blogdex ungefär en halv miljon aktiva webbloggar. De traditionella medierna lägger pannorna i djupa veck och försöker förstå hur de ska möta konkurrensen och framförallt den mediakritik som många webbloggar sätter upp.

Olika media väljer olika strategier för att möta den nya konkurrensen: vissa har skapat sina egna webbloggar men de flesta mer eller mindre ignorerar deras existens. New York Times vaknade till liv så sent som för någon månad sedan och andra medier skriver mest “bara för att”. Erik Stattin, som kanske är den mest kände svenske webbloggaren med sitt mymarkup berättar att han ska prata blog-trend i SVT24 (Studio 24) denna vecka.

Är då webbloggen ett media som kommer att bli lika kommersiellt prostituerat som de gamla medierna? Kanske. Om webbloggare behöver tjäna hela sin inkomst på en webblogg. Det är svårt att få saker på nätet att bli vinstdrivande och en webblogg ännu svårare. Ett exempel är försöket att få en media/reklam-blog att rulla i Indien (Mediaah!).

Webbloggar är inte samma sak som traditionell media, de är snarare vad nätet är bäst på: att ge röst åt vem som helst:

“Traditional publishing is about putting on a show; building a network of weblogs is like hosting a party,”

Simon Waldman är chef för The Guardians digitala publikationer och skriver även han en webblogg. Det stora hotet mot media är inte bloggar eller pocketböcker, det är medias egen självhävdelse. (Economist.com)

Enligt Stattin räknar Technorati till tre miljoner bloggar redan. Utvecklingen är… snabb.
Se Stattin hos SVT (tyvärr Real Player men 39.20 in i programmet handlar det om blogg och Erik Stattin. Korkade journalistfrågor men bra svar *applåd*)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *