Nya mediavanor förändrar hela mediet

I samband med NUDG Upfront, det tillfälle där annonsörer och TV-bolag möts för att bestämma nästa års reklampriser, släpptes siffror som visar att tittarnas användning av TV:n som media förändras markant. Morgon-TV visar höga siffror, mellan 06 och 10 tittar fler på nyheter än någon annan tid på dygnet – då har människor tid att titta på nyheterna medan de gör sig klara för arbetet. TV-bolagen möter upp det med ökade reklamtider och även ökade priser för reklamen runt morgonnyheterna. Bob Papper som är professor i telekommunikation vid Ball State University är en av författarna till studien och menar att förändringen handlar om en konsekvens av teknikutvecklingen. Ny teknik och kabeltelevisionens ökade utbud innebär att mediakonsumenterna tar kontroll över programutbudet på ett helt annat sätt. Varför vänta på vädret när de kan se det på The Weather Channel hela dagen, eller knappa sig in på en vädersida på nätet.

Papper menar att det finns några saker som mediabolag och annonsörer inte tänkt på när det gäller morgon-TV: “tittar” människor egentligen på det? Det finns implikationer att morgon-TV mer fungerar som radio och därmed inte har samma uppmärksamhetsgrad som på kvällen när de väl sitter ner i TV-soffan.

Det innebär också att man kan ifrågasätta om annonsörerna verkligen får vad de betalar för. Tittarsiffrorna talar inte sitt tydliga språk eftersom de inte mäter hur konsumenterna tittar.(MediaPost|Real Media Riffs)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *