Äkta coolness

Snott från Medialab

ÄKTA VARA ÅTERUPPRÄTTAS

Hans Villius lär ha sagt att han inte kan beställa en sillmacka utan att folk omkring honom tror att andra världskriget brutit ut på nytt. I tider då all teveproduktion låter som reklamradio, oavsett om det handlar om dokumentärer, nyhetsinslag eller dokusåpor; forcerat tal, eviga upprepanden i traileranda och flåshurtigt tonfall, är Villius med kollegan Häger kanske det bästa exempel på skillnaden mellan bra och dålig infotainment. En färsk avhandling från Uppsalahistorikern David Ludvigsson påvisar nämligen att de båda herrarnas ambitiösa tevearbete under 30 år har betytt mer för svenskarnas bild av historien, än Guillous, Englunds och Lindqvists samlade litterära verk. Men så hade Häger och Villius en unik känsla för formatet: “Bilden får aldrig bli enbart en illustration i ett tv-program”, uttalade sig Häger nyligen. Vem kan leva upp till det idag?(Källa: SvD)

STATISTISKT SÄKERSTÄLLD COOLNESS

Enligts MTV och Kairos Futures nya ungdomsstudie “Nordic Youth” står pengar högst på listan över saker svenska ungdomar värderar här i livet, tätt följt av “att vara inne”. Glada nyheter för företag och ekonomijournalister som ser de trendsäkra svenskarna som en viktig testmarknad av köpstarka livsstilskonsumenter. Oroande nyheter enligt SvD:s Lars Berge som kopplar samman dem med ökat bruk av antidepressiva mediciner och andelen självmord bland svenska ungdomar. Pengar och “att vara inne” kan mycket väl tolkas som att kidsen är giriga och osäkra, på väg att knäckas under konsumtionshetsens ok. Men som Berge avslutar:”…det här handlar förstås bara om siffror. Förhoppningsvis säger de inte mer om verkligheten än Dow Jones slutade ner med 0,1 procent.”(Källa: SvD)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *