Futurelab ger röda kort

FÖRDOMAR, FOTBOLL OCH ROSA MATCHBOLLAR

Fotbollen beskrivs ofta som gränsöverskridande och uppfostrande, men i själva verket är det ofta tvärtom. Etnologen Jesper Fundberg har forskat i manlig identitet och fotboll. Under fyra år följde han ett vanligt svenskt pojklag i syfte att kartlägga deras värderingar. Resultatet var inte direkt uppmuntrande. Svenska knattar får nämligen lära sig att störst och bäst går först och att tre figurer inte är önskvärda på planen: kärringen, bögen och invandraren. Få kulturer har nämligen lika svårt att göra upp med sina egna unkna fördomar som just fotboll. Förra årets uppsving för tjejerna med rekordpublik både framför teven och på läktarna, solkades i år av Slitz-utvik och rosa matchbollar. För tjejsport är ju ändå inte på riktigt. (Källa: Megafon)

VÄLKAMMADE VÅLDSAMHETER

Det sägs ju att kläderna gör mannen. Men frågan är om fashionabla varumärken som Henry Lloyd, Hugo Boss, Stone Island, Evisu, Lacoste, Burberry och Y3 kan skriva under på uttalandet. Uppräknade märken är nämligen några av de engelska huliganernas favoriter. Medan poliser runtom i Europa håller ett extra öga på skins och andra sluskar, knäcker de välklädda huliganerna näsbenet på någon icke ont anande motståndarsupporter och försvinner sedan i folkvimlet. Det har till och med gått så långt att man på vissa pubar i England inte släpper in män klädda i Burberry. Något som upprört en och annan gråsprängd engelsk gentleman. Läs mer om huliganmodet i Phil Thorntons bok ²Casuals: Football, Fighting and Fashion ­ the Story of a Terrace Cult.(Källa: Bon)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *