Från Futurelabs veckobrev

PUDLAR STÄRKER VARUMÄRKET

En krisplan bör även innefatta hur man tar hand om människors känslor, menar Lars Dagerholt, vd på Pr-byrån Four C. En ärlig ursäkt kan till och med vara mer betydelsefull än ekonomisk ersättning. En undersökning som University of Missouri School of Journalism har genomfört visade att 73 procent av dem som drabbades av en hypotetisk olycka accepterade ett förlikningsförslag efter en ursäkt. Däremot accepterade bara 35 procent förlikning om ursäkten var halvhjärtad. Genom att urskulda sig får företaget allmänhetens sympati och kan gå stärkt ut ur krisen. Fast att be om ursäkt och ta på sig skulden är två olika saker, varnar Dagerholt. Konsultera en objektiv samtalspartner om skuldfrågan är osäker. Annars kan pudeln lätt bli en åsna. (Källa: QuoVadis)

HALV HAUTE HETAST

Dataspelbranschen var tidiga med att göra det halvfärdiga till en lönsam affärsidé. Idag säljer man inte bara spel, utan även mjukvaran som möjliggör själva produkten. När man som spelare tröttnat kan man helt enkelt bygga sina egna äventyr och kreera en produkt i produkten. Så skapades t ex världens populäraste multiplayer – Counter-Strike. Nu ger sig modebranschen in i samma paradigm: exklusiva modellmönster erbjuds, förvisso till boutiquepriser, till oss vanliga dödliga. Först ut var Yohji Yamamoto, tätt följd av John Galliano och nu senast är det Alexander McQueen som vill frälsa oss med halvfabrikat. Labbets modesuckers väntar nu spänt på att Louis Vuitton ska släppa sargen och läcka lite sköna blueprints. Vi vill sy våra egna handväskor. (FutureLab)

OMÄRKTA TRÖJOR UTMANAR

Finns det politiska halvfabrikat? Los Angeles-baserade American Apparel är profilföretaget som bedriver verksamhet på filosofiska värdegrunder. Eller som de själva uttrycker det: ” a hyper-capitalist-socialist business fusion”. Att American Apparel har blivit ett av USA:s största t-shirttillverkare är förmodligen en lika stor nagel i ögat på textilindustrin som företagets affärsmodell. Vilka jeansfabrikörer skulle skriva under på det här dekretet? “The ultimate purpose of business is not, or should not be, simply to make money….The promise of business is to increase the general well-being of humankind through service, creative invention and ethical philosophy.” Skarpa tankar, justa plagg: http://www.americanapparel.net (FutureLab)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *