Under 4A’s Advertising Week som hålls i New York i september kommer bland annat Tony the Tiger, mjölkmustacher och California Raisins att tävla om att bli upptagna i reklamens Hall of Fame.
Det är förbipasserande i korsningen 50e gatan och Madison Ave, framför klassiska DDB:s kontor (som tillsammans med TBWA/Chiat och Young & Rubicam fortfarande är kvar på den klassiska reklamgatan), som ska avgöra om Duracell-kaninen tillhör klassikerna eller om slogans som “Look Mom, no cavities” står sig lika bra som “Whassup?”. Men också vi andra har chansen – Yahoo! kommer att skapa en microsite för eventet och på advertisingweeknyc.com kan man också rösta.
Finalister i slogantävlingen är:
“A diamond is forever” (DeBeers);
“A mind is a terrible thing to waste” (United Negro College Fund);
“Be all you can be” (U.S. Army);
“Don’t leave home without it” (American Express);
“Fly the friendly skies” (United Airlines);
“Friends don’t let friends drive drunk” (U.S. Dept. of Transportation);
“Got milk?” (California Milk Processor Board);
“It takes a lickin’, but it keeps on tickin'” (Timex);
“Just do it” (Nike);
“Let your fingers do the walking” (Yellow Pages);
“Look Ma, no cavities” (Crest);
“Melts in your mouth, not in your hands” (M&M’s);
“Reach out and touch someone” (AT&T);
“Sometimes you feel like a nut, sometimes you don’t” (Almond Joy/Mounds);
“Tastes great, less filling” (Miller);
“Think different” (Apple);
“Time to make the doughnuts” (Dunkin’ Donuts);
“Whassup?” (Budweiser);
“We try harder” (Avis);
“When you care enough to send the very best” (Hallmark Cards);
“Where’s the beef?” (Wendy’s);
“You deserve a break today!” (McDonald’s);
“You’ve come a long way, baby” (Virgina Slims);
“Can you hear me now?” (Verizon Wireless);
“The ultimate driving machine” (BMW);
and “We bring good things to life” (General Electric).
I “moderna ikoner” ska följande göra upp:
California Raisins,
Coppertone Girl,
Charlie the Tuna,
Energizer Bunny,
Keebler Elves,
Aflac Duck,
Ronald McDonald,
Juan Valdez,
Chiquita Banana,
Master Lock,
Kool-Aid Pitcher,
Merrill-Lynch Bull,
Mr. Clean,
Tony the Tiger,
Jolly Green Giant,
Pillsbury Doughboy,
Trix Rabbit,
McGruff Crime Dog,
Speedy Alka-Seltzer,
Morton Salt Girl,
Mr. Peanut,
Seat Belt Dummies (!),
M&M Characters,
Wise Owl,
Smokey Bear
and Michelin Man.
(Adweek)
På Advertising Slogan Hall of Fame finns det tidigare slogans och taglines som ses som klassiska.