Publicera, prenumerera, syndikalisera

Webbloggarna har fyllt upp det tomrum som de stora traditionella medierna lämnat när det gäller trovärdighet och objektivitet. Jakten på scoop har överskuggat jakten på att få saker rätt inom mainstreammedia och det har gett idealister möjligheten att skapa sina egna nyhetstjänster.

Men för att webbloggar ska kunna hålla kvaliteten och människorna bakom faktiskt ska kunna lägga ner tid och pengar på sina nyhetstjänster krävs det rejält med läsare och intäkter i form av reklam och i vissa fall tyvärr också prenumerationer. Ett annat problem är att läsarna, även om man väljer att använda specifika RSS-läsare ändå kan missa många nyheter på grund av den stora mängd, och webbloggarnas utspridda lägen på nätet. För att webblogg-tekniken ska utvecklas vidare måste det komma bra möjligheter till att samla sådana på portaler. Feedster och liknande har försökt men det är fortfarande rätt stora tekniska hinder för gemene man att lyckas få tillgång till en bra mix av webbloggar liksom att det som var RSS-formatets grundtanke: syndikation har blivit mer prenumeration. (OnlineSpin)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *