Kända ansikten i olympisk kampanj

Saatchi & Saatchi har skapat en global kampanj inför OS med taglinen: “Celebrate humanity” – samma som TBWA använde för tidigare kampanjer för OS. S&S använder en kursiv mer personlig typografi och hela kampanjen går ut på att visa på den olympiska andan. Nelson Mandela (som för övrigt jobbar med att få fotbolls-VM till Sydafrika), Christopher Reeve (Stålmannen i rullstol) och Kofi Annan kommer stå som garanter för det goda och humanistiska i den olympiska andan.

Som mest kommer kampanjen, både TV-spottar och printannonser gå i 200 länder. Reklamtiden ingår i överenskommelsen med kanalerna som ska sända tävlingarna vilket gör att värdet på kampanjen är över $100 miljoner globalt sett.

I “Heart” är byggs handlingen upp runt Andrea Boticelli, den italienske tenoren och en gymnast. Copytexten är: “You will not have greatness until you understand that the strongest muscle is the heart. To me, that’s the soul of the Olympic Games.” I “Strength” säger Reeve, över bilder av misslyckanden: “Funny, isn’t it? An athlete aspires to be the best his or her country has to offer and ends up representing the best humanity has to offer. “That’s the strength I find in the Olympic Games.” Ni fattar?
(Adweek)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *