CP+B gör ännu en buzz-kampanj

En robot byggd av en Mini Cooper – tror du på det? För att skapa buzz runt Mini Coopern, framförallt hos tekniskt intresserade män har CP+B åter gett sig in på X-filesmarkerna.

Reklambyrån Crispin, Porter + Bogusky gör åter igen en mediauppmärksammad kampanj efter den otroliga framgången med The Servient Chicken (46 miljoner träffar på en vecka!).

Den här gången är det bilmodellen Mini som byrån tar sig an. De använder ungefär samma metod som gjorde Blair Witch Project till den framgång det var. Genom att säga att delar av Mini Cooper kan användas för att bygga robotar och sedan diskutera det med en forskare som säger sig ha gjort detta ska det bli en buzz runt bilmärket.

Viralkampanjen går via fem hemsidor (huvudsidan är r50rd), postningar i forum och chattar liksom insticksblad i tidningar som Motor Trend, National Geographic Adventure och Rolling Stone. Häftet som läsarna får med i tidningarna sägs vara ett utdrag ur boken “Men of Metal” som är en vittnesskildring utgiven av en förläggare i London som sägs vara specialiserad på konspirationslitteratur (förläggaren finns inte). Självklart håller både byrån och Mini låg profil för att inte förstöra effekten.

Bogusky säger att många skeptiker som hört av sig verkligen vill tro. Många menar att det är själva ryktet om att det är en reklamkampanjen som är konspirationen för att dölja det faktum att man kan skapa robotar av en Mini Cooper.

Oavsett om vissa kommer bli besvikna att få reda på att de blivit dragna vid näsan så har effekten redan visat sig: Bogusky berättar om massor av email där skribenten tänker skaffa en Mini på grund av viralkampanjen. (The New York Times) Läs också B2Day.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *