CK gör porrig utomhusreklam

Calvin Klein, vars varumärke bland annat kommit upp i utredningen runt pedofilanklagelserna mot Michael Jackson, har gjort det igen. Den här gången är det en jättebillboard på Houston Street i NYC där en bild på tre människor, där kvinnan grovhånglar med den ena killen medan den andra verkar titta på svartsjukt.

CK har helt klart kört konceptet fullt ut – allt från Kate Moss lätt flickporriga uppsyn, Brooke Shields “Nothing comes between me and my Calvin’s”, re-makes av ‘nästan-porr’, tonåringar som biktar sig för en dold kamera och så vidare. (New York Daily News).

Även Armani med sin Kids-kollektion är i blåsväder efter att deras annonser blivit kritiserade för att utnyttja och visa barn i sexuella sammanhang. ASA har fällt dem för annonserna och i England väljer man att dra tillbaka annonserna. (Ad-rag).

En fråga är: säljer provokation? CK måste hela tiden puffa gränsen framför sig och frågan är om det till slut blir bakslag – att konsumenternas tysta muttrande om “Too much porno already.” blir högre och högre.
Oroande är att CK blivit ett sorts pedofilmärke (medveten om det Ljungberg?) – om man söker på Calvin Klein, CK, finns en hel del sidor med oerhört läbbigt material.
Provokation må vara bra – men frågan är när den verkligen kommunicerar effektivt eller bara blir en sorts tröttsam posering?

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *