Jag är ett varumärke

Financial Times låter helgen förgyllas av insikter ur de rikas liv. Det senaste är att skapa sin egen logotyp, att bli sitt eget varumärke och marknadsföra det på sina kläder. Monogrammen är tillbaka. Våra mormödrar broderade sina lakan inför bröllopet, linnedukar bar deras initialer och det hela byggde på traditionella äktenskapliga gåvor och nödvändigheter. Numera handlar det om att marknadsföra något annat än företagen. Man köper dyra kläder och accessoarer och företaget får gratis reklam genom att framhäva sitt varumärke.

“I see the trend growing as personalisation has become the ultimate luxury. Customers are getting bored of being on a long waiting list for a heavily advertised bag that everyone else has,”

(Financial Times)

80-talets logo-fetischism har gått över i en extrem personalisering. Vi känner kravet att differentiera oss själva från massan. Det som började som en limited edition-trend har kommit att bli ett sökande för det unika uttrycket – ett personligt USP.

Related Posts

One thought on “Jag är ett varumärke

  1. Pingback: [Uppdaterad] Poellinger: dålig research eller medveten blindhet? | DeepeditionDeepedition

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *