Ryssland guldgruva för varumärken

Russia is virgin territory for brand building: A bear drinking vodka is core of new branding strategy by Identica, the British brand consultants.

British agency Identica has become first international branding company to set up shop in Russia, to take advantage of the huge untapped potential of products ripe for re-branding. “Local branding opportunities are considerable, but the export opportunities are absolutely huge,” according to Michael Peters, chairman and founder of Identica.
(A Hundred Monkeys)

Onekligen intressant: ett Ryssland där ungdomar inte har vanan vid varumärken men också som är utsvultna på drömmar, skönhet och livsstil. Att skapa ett varumärke som ger en känsla, som berättar en historia och ger något sorts hopp om en framtid måste vara rena barnleken. Samtidigt måste man tänka sig in i den kulturella kontexten: antagligen går inte samma Nike-reklam hem i Ryssland som i USA. Som varumärkeskonsult lär man försöka ta reda på hur de ryska barnens hjältar ser ut och fr a hur barnen tänker sin relation till dem.
Gentemot äldre kan det kännas läge att kalla allting för “amerikanskt” eller “västerländskt” men det man då glömmer är att drömmen om det västerländska var vid handen när Ryssland var ett stängt Sovjet – nu finns det mer av en nationell känsla. Att bygga upp en kvalitet runt det som är ryskt (kanske i motsats till det sovjetiska) kunde vara en idé.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *