Uppgång för amerikansk marknadsföring

Nielsen Monitor-Plus visar siffror där marknadsföringsbranschen har haft ett bättre år 2003 än åren innan. 5,1% (Q1/1,5%, Q2/3,6%, Q3/5,7%, Q4/7,4%) mer användes till marknadsföring under 2003 än året innan. Detta var ganska oväntat på grund av diverse oroligheter globalt sett.

Lokala magasin ökade mest medan TV-nätverken (speciell sak i USA där man har syndikat av sammankopplade TV-stationer) ökade minst. Till skillnad mot svensk reklambransch ökade inte uteannonseringen så mycket – amerikanerna kanske är trötta på sina billboards.

De tio största annonsörerna spenderade närmare $15 miljarder 2003, en ökning med 8.2 %. General Motors, DaimlerChrysler AG och Ford minskade däremot sina marknadsföringsbudgetar rätt rejält. (Mediaweek och MediaDailyNews)

Även Sverige visar en uppgång: bland annat bevisat genom Inhouse, ett bemanningsföretag för personer inom kommunikations- och reklambranschen: Marie-Louise Almgren menar att efterfrågan numera är så stor att Inhouse har svårt för att få fram tillräckligt med lämpliga personer till uppdragen. Just nu är det störst efterfrågan på projektledare och art directors. (Resumé)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *