LEGO bygger klossar igen

Som småbarnsförälder är det lite skrämmande att under senaste tiden insett att det där med LEGO är något helt annat idag än vad det var när man själv hade kilovis med de underbara klossarna. Idag är det klara och konstiga former som i princip bara går att använda till vad det var tänkt. LEGO har släppt serie efter serie av olika LEGO-leksaker snarare än av klossar.

Men efter brakförlusten runt det senaste “Mindstorms” vänder LEGO tillbaka:

“‘We are returning to Lego’s former concept,’ says Lego owner and president Kjeld Kirk Kristiansen. ‘We’re going to focus on building bricks as our main product, concentrating on little kids’ eagerness to assemble.’ Kristiansen goes on to blame the company’s financial woes on its attempt to follow trends rather than focusing on its more traditional products.” (Slashdot/Yahoo News)

Helt klart något att analysera även i andra sammanhang. LEGO är ett otroligt starkt varumärke och det finns nog få västerländska män som inte har en stark och positiv relation till de små plastbitarna. Ljudet av legobitar mot botten på legolådan har hörts tidiga morgnar i nästan varje familj under många många år. Visserligen kan man tänka sig att vi som nu är pappor eller åtminstone vuxna och ser dagens LEGO funderar över vad som hänt utifrån ett visst mått av nostalgiskt “det var bättre förr” men rent varumärkesmässigt har nog LEGO varit nära att fullkomligt tappa koncepterna och äventyra det hela.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *