ICA:s riktade DR-teknik får smäll

Datainspektionen har slagit ned på ICAs sätt att använda de uppgifter som kommer in iom att man använder sitt ICA-kort för bonuspoäng. ICA registrerar vad som köps och av vem och använder det för att skicka ut riktad DR till kunderna.

Datainspektionen vill att ICA ska informera om allt som de gör med de personliga uppgifterna som de får in liksom att ge möjligheten att tacka nej till att bli registrerad. (Datainspektionens pressmeddelande).

Datainspektionen lever kvar i ett spänningsfält mellan sin gamla registerlag och någon pseudoamerikaniserad ‘privacy’-tanke. ICAs sätt att plocka in data och skicka ut sådan reklam som folk kan vara intresserade av handlar inte bara om hur man gör det utan är likaväl ett sätt att faktiskt ge folk vad folk vill ha – en mer relevant reklam som därmed minskar på informationsflödet. Dagens konsument vill ha mer riktad information eftersom den totala mängden av informationen är alltför stor för att man ska orka med att använda den på rätt sätt. Datainspektionen gör sig (åter) obsolet.

Related Posts

One thought on “ICA:s riktade DR-teknik får smäll

  1. Pingback: Researcher » ICA:s miljonärer i direktmarknadsföring

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *