Kriget om spinningcyklisterna

Träningsföretaget World Class har förändrat sin marknadsföring och skapar en marknadsföringspol till vilken varje enskilt gym betalar in pengar. Det innebär nationell reklam: bland annat varumärkesreklam i TV under januari och utbudsreklam tillsammans med Bonnier Music. Därmed lämnar man lokalannonseringen som varje enskilt gym betalade.

Den egna tv-filmen ska kommunicera att det ger resultat i träningen att välja World Class. Huvudpersonen i filmen kommer vara en kvinna eftersom kvinnor mellan 22 och 35 år är World Class huvudmålgrupp.
– Männen kommer om det finns mycket kvinnor

(Pelle Johansson, vd på World Class.)

SATS i sin tur satsar på en mediemix som bygger på utomhus: fr a i tunnelbanan och sen radiospottar och annonser i tidningen Metro.

– Vi vill nå människor på väg till och från jobbet. Större delen av vår kundkrets arbetar,

(Marina Dyfverman, marknadschef på SATS)

SATS-kampanj startar i mitten på januari med koncentration i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom Studentkortets utskick till kårmedlemmar i landet ska man nå de 150000 som får utskicket. Sats budskap är att man tar bort de hinder som finns för att träna: tidsbrist, tillgänglighet och att man är för otränad. (Dagens Media)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *