Att mäta och göra sig erfarenheter

Mats Ahldén, vd på event- och produktionsbolaget Baluba och tidigare marknadsdirektör på McDonalds, skriver en krönika om hur effektmätningarna kan bli en fiende till att skapa bra marknadskommunikation:

“Så det kanske är dags att börja använda mätningar på ett nytt sätt. Att inte bara se dem som ett effektivitetsinstrument utan snarare som en källa där vi kan hämta information som ger oss insikt i mänskliga beteenden, behov och drivkrafter hos dem vi vill beröra. En insikt som ger oss kraft att tänka bort de metoder och medier som tycks funka men som ändå inte når ända fram. Och med den kraften kan vi våga oss på en idé eller ett medium som kanske inte ens finns idag och framförallt inte på förhand är mätbart. Tänk bara på hur mycket mätningar och trygghet som Röda Korset, Ica, Skogaholms och Polarbröd skulle behövt när de tog beslut om julbrödskampanjen förra året? Eller vågade de lita på kraften i en ny och riktigt stark idé?
(Dagens Media)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *