Skandias dåliga krishantering

“Mediedirektörer vet nu inte mer om strategisk kommunikation än andra. 90 procent av ledarna som drillats på Handels och Tekniska Högskolan har en grav kunskapslucka: De behärskar inte konsten att kommunicera, varken inåt eller utåt.

Det är en illusion att kundförtroende går att skapa med reklam. Ett bra exempel är den halva miljard som Sören Gyll och Svenskt Näringsliv brände upp till ingen nytta inför eurovalet i höstas. För nya vdn Ebba Lindsö gäller det att få organisationen att tänka i nya banor om näringslivets röst alls ska höras.

Vad gör ett flygbolag när ett plan ligger kraschat på marken och 250 kunder är döda? Inte sätter de in en annons med budskapet ‘Förlåt oss, vi gör allt för er säkerhet’. De ställer in all varumärkesreklam i flera månader efteråt. Istället satsar de på korrekt information, anhörighjälp, balanserade mediekontakter samt hoppas att glömskan ska underlätta den långa marschen tillbaka.” (Dagens Media)

En krönika om Skandias hantering av krisen. Deras “Förlåt oss”-annonser var märkliga. Och precis som Rolf van den Brink i DM menar jag att det nästintill är en uppvisning i dålig respekt för sina kunder att försöka få förlåtelse för att de gjort saker som är i värsta fall brottsliga, i bästa fall klantiga och i alla fall synnerligen moraliskt tvivelaktiga.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *