Redaktionell reklam guld och bly

Rolf van den Brink skriver en ledare om redaktionell reklam och tar upp exempel ur Expressen, Aftonbladet och nu SvDs skryt om upplagesiffror, ökat genomslag och liknande. Hans slutsatser är:

“Tidningar som använder redaktionell reklam:

  • slipper anlita en dyr reklambyrå.
  • ger reklamen redaktionell trovärdighet
  • får billig sidfylla.
  • läsarna som matas med ointressant skryt.
  • journalisterna som tvingas till förnedrande marknadsgyckel, trots att medarbetare ‘icke ska åläggas att skriva mot sin övertygelse eller utföra förödmjukande uppdrag’ redaktionerna som tappar integritet.”.

    Hans slutsats är att man borde ha en speciell Guldäggskategori för skrytreklam och i år skulle det lätt gå till Anders Gedin på Aftonbladet. (Dagens Media)

  • Related Posts

    One thought on “Redaktionell reklam guld och bly

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *