Varumärket USA

En ‘Task force to mobilize american business for public diplomacy’ (jag älskar amerikanskt sätt att namnge sina kommitéer!) har skapats för att jobba upp det amerikanska varumärket. Efter Irakkriget och de stora globala varumärkenas värdeförskingring av USA som varumärke, ser man att det behövs en rejäl duvning för att förändra kursen. Det är ett reklamvärldens ‘dream team’ man satt ihop: Keith Reinhard, CEO DBB; Steve Blamer, chef för Grey Worldwide; Tim Love, vice ordförande i Saatchi & Saatchi; Joe Plummer, vice vd för McCann-Erickson Worldwide, samt en rad varumärkesansvariga för bland andra McDonald´s, American Airlines, Warner Brothers med flera. (Resumé)

I en kritisk artikel, oerhört läsvärd, tar Adbusters upp tanken bakom Varumärket Amerika.

“starting point of the Brand America project: that there is nothing wrong with the actual product. It’s an image thing. It’s a brand position thing”

(Adbusters)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *