JCDecaux har valt att vänta med att köra alkoholreklam medan Clear Channel testar lagens gränser genom sin annonsering för lådvin. Det som ligger bakom är att man inte kan få några klara svar på var gränserna går när det gäller alkoholreklam, liksom att beroendet av kommunernas tillåtelse till skyltplats kan komma att äventyras om man går på för fort.
Konkurrenten Clear Channel har valt en helt annat, mer konfrontativ väg och vill försöka få prejudikat även för utomhusreklam. De har lanserat en kampanj för lådvinet Pasqua och självklart blivit anmälda. VD Maria Skoglund förklarar att:“- Hade vi inte blivit anmälda hade vi anmält oss själva.” och fortsätter “- Det här handlar inte om att tjäna pengar. Vinimportörer har inte särskilt stora mediebudgetar. Det viktiga för oss är att veta vad som gäller för att kunna ge klara besked till våra kunder.”.
Hela frågan beror på att regeringen tillsatte en snabbutredning vilket fick konsekvensen att den EU-anpassade reklamlagen tillåter reklam för alkohol upp till 15 volymprocent i press men ‘glömde’ att utreda och ta med utomhusreklamen. (Dagens Media – JCD och Dagens Media – CC liksom Resumé – CC)