Synergivinsterna som uteblev

Vårdstedt på Resumé gör en ganska intressant kommentar till hur reklamvärlden ser ut. Byrånätverkens tid verkar mer och mer vara förbi. Det stora uppköpen blev inte samma vinstmaskin som tänkts. För det hela blir lite av att “köpa ett gäng racerbåtar och försöka komma på det bästa sättet att koppla ihop dem”.

De byrågrundare och byråägare som sålt har fått hårdare tider genom att nätverken skapat avtal som innebär längre inlåsningar och en högre grad av köpesumman kopplad till resultat under flera år efter samgåendet.

Det som reklamvärlden nu ser är att de allra bästa byråerna faktiskt håller sig ifrån nätverken: inom nätverken försvinner tanken på kunden och istället blir resultaträkningen allenarådande. Reklamen fabriceras mer, och samordningen skapar inte det kreativa rum som behövs.

Det är farligt och rent kontraproduktivt i en tid när den kreativa reklamen faktiskt efterfrågas alltmer även av transnationella uppdragsgivare.

(Resumé)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *